Výživa mozku

Napsal Zenazenazena.bloger.cz (») 29. 7. 2011 v kategorii ZDRAVÍ, přečteno: 567×
p6230022.jpg

Pro lepší fungování mozku je také důležitá správná a vyvážená strava se správným poměrem bílkovin, sacharidů a tuků a dostatkem vitaminů a minerálů.

 

Bílkoviny mají přímé účinky na paměť, zpracování informace v mozku a uchování informace, jsou zdrojem neurotransmiterů (látek schopných přenášet vzruchy) v mozku.

 

Sacharidy jsou základní palivo pro mozek, mozek spotřebuje čtvrtinu energie získané z glukózy.

Tuky jsou rovněž významným zdrojem energie a jsou též důležité pro vstřebávání vitaminů A, D, E a K (vitaminy rozpustné v tucích), které jsou také důležité pro mozek - viz níže.

Neměli bychom zapomínat na dostatek tekutin, ty nám zajišťují optimální prokrvení mozku a tím jeho lepší fungování.

Z vitaminů jsou pro fungování mozku nezbytné zejména vitaminy skupiny B. Potřebujeme je pro správné fungování nervového systému jako celku a kvalitu duševní činnosti. Vitaminy skupiny B najdeme například v obilných klíčcích, kvasnicích, žloutku, vnitřnostech, listové zelenině, jogurtu, ořeších, sóje, luštěninách či rybách.

Dále je nezbytný vitamin C, který je důležitým antioxidantem - chrání buňky před poškozením kyslíkovými radikály, také působí proti ateroskleróze. Nejvíce je ho například v čerstvé zelenině, ovoci nebo bramborách.

Také vitamin E je důležitým antioxidantem. Vyskytuje se v obilných klíčcích, rostlinných olejích, žloutku, mase, vnitřnostech a mléce.

Z minerálů a stopových prvků potřebujeme pro dostatečnou činnost mozku zejména hořčík, který ovlivňuje výměnu energie v nervových buňkách, zlepšuje paměť a myšlení. Přijímáme jej do těla prostřednictvím ryb, rozinek a jiného sušeného ovoce, kakaa atd.

Dále jód - jeho nedostatek způsobuje zpomalené psychomotorické tempo, apatii a depresi. Najdeme ho hlavně v mořských rybách, vnitřnostech, citronu a špenátu.

Měď je potřebná ke správnému fungování nervového systému a získáme ji zejména z hub.

Neméně podstatný je i selen (důležitý antioxidant bránící působení volných radikálů), dostupný pro tělo například z vnitřností, mléčných výrobků, citrusových plodů a avokáda nebo celozrnných obilovin.

Také zinek je důležitý antioxidant, jeho nedostatek způsobuje poruchy psychické činnosti. Nalezneme ho v ovesných vločkách, korýších a měkkýších, ve vejcích a mléčných výrobcích.

V neposlední řadě je pro mozek nezbytné železo. Má význam pro dostatečný přenos kyslíku k buňkám celého těla, tedy i mozkovým. Najdeme ho ve vnitřnostech, mase, žloutku, luštěninách, zelí, květáku atd.

Pokud jíme vyváženou stravu, většinou tyto látky dostaneme do těla v dostatečném množství přirozeným způsobem. Pokud ne, je nutné je do těla dodávat v podobě různých multivitaminových přípravků a potravinových doplňků.

Dále existují látky, které jsou rovněž pro mozek velmi prospěšné, ne však nepostradatelné. Je to například lecitin, Ginkgo biloba nebo česnek.

Ukázka z knihy Trénujte si paměť (Portál 2010)

zdroj :doktorka.cz

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a čtyři